7 sep. 2010

Morgonsidorna

Det var Julia Cameron som hittade på konceptet med morgonsidorna i sin bok "Öka din kreativitet". Det här är en av de övningarna, som har hållit sin plats i min verktygslåda genom åren. Enkelt, utmanande och snabbt hjälper de mig hålla igång mitt energiflöde. Det fungerar som yoga för mina kreativa muskler.

Morgonsidorna betyder alltså att vi skriver våra tankar, just som de kommer i stunden. "Nu är det morgon, här sitter jag och funderar med en mossig hjärna vad skall jag äta till morgonmå oj jag har coaching idag med N och hur skall jag riktigt hinna stryka..." Det är en övning både i att komma igenom egencensur, att tömma hjärnan och känslorna på allt som snurrar på där och ett sätt att öka sin kreativitet.


Skrivandet av tankeflödet är inte konst, det handlar inte ens alltid om att skriva. Det är en satsning på oss själva, mellan femton och fyrtiofem minuter dagligen. Tre A4 sidor, eller 750 ord på dator, t.ex. på 750words.com. (Min inre anarkist vill också delta genom att tillägga; alla kreativa övningar finns till för att prövas, ändras, formas, trixas med, göra på olika sätt olika dagar och överhuvudtaget för att strunta i regler. Det här är en bra struktur att börja från, för att sedan iteras till något som passar just dig.)

Allt som är viktigt kräver en insats. Så är det med kreativiteten också. Morgonsidorna hjälper mig vara en bättre mamma och det lär mina barn att vi alla behöver egen tid, också mödrar.

P.S. På 750words.com får man härliga virtuella klistermärken för alla möjliga framgångar med skrivande. Fungerar som mintchokosirap i morgonlatten. Nam!

Inga kommentarer: